Saturday, June 21, 2014

Sukarnya hidup

Aku menangis
Melihat sekelilingku
Yang teraniaya
Yang terluka
Yang dihina
Yang kesempitan
Yang dibunuh
Yang dibiar menderita

Aku menangis
Aku bimbang
Aku takut
Salah akukah
Membisu
Mementingkan diriku
Hanya aku dan keluargaku
Yang lain aku biarkan berlalu
Aku buat tak tahu
Aku rela jadi dungu
Semata-mata untuk memudahkan hidupku....dan hanya hidupku

Ya Allah
Ampunkan aku
Sukarnya hidup ini
Terlalu banyak yang aku tidak lakukan
Terlalu sedikit yang aku lakukan
Adakah hatiku sudah membeku
Lalu aku jadi dungu
Membiarkan semuanya berlaku

Aku yang bersalah
Aku yang ambil mudah
Aku yang pilih untuk buat tak tahu
Dengan alasan aku hanya satu bukan beribu
Walhal kalau tak mula dengan aku
Dam hanya harapkan yang selain aku
Asal bukan aku
Yang membantu
Yang membantu
Yang membantu
Mereka yg memerlukan aku...

Setiap aku yang ada perlu bersatu
Perlu bangun dan membantu
Bukan kerana aku
Kerana Allah
Kerana tanggungjawab sesama hamba
Kerana esok lusa
Semua yang berlaku
Akan dihitung satu persatu
Aku tidak mahu buntu
Ketika menjawab kepada yang Satu....

No comments: